Gdańsk, Targ Rakowy 5/6  
 
WOJEWÓDZKA I MIEJSKA BIBLIOTEKA PUBLICZNA
im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku

 
Katalogi
 OnLine
Zasoby
 Cyfrowe

Słownik
  pisarzy
   Wybrzeża

Pomorska Sieć
  Informacji
   Regionalnej

  
Aktualności

Kalendarium
20.06.1930
Ur. Magdalena Abakanowicz, rzeźbiarka, artystka tkaczka, malarka, twórczyni rzeźb z tkanin, tzw. abakany; wystawiała w najbardziej prestiżowych galeriach świata; (Figury; Głowy; Tłumy; Embriologia; Katharsis; Przestrzeń Smoka; Gry wojenne).

20.06.1819
Ur. Jacques Offenbach, francuski kompozytor pochodzenia niemieckiego, twórca operetki francuskiej; (Orfeusz w piekle; Piękna Helena; Życie paryskie; Wielka księżna Gerolstein; Opowieści Hoffmanna); zm. 5.10.1880.

20.06.1989
Zm. George Bidwell, pisarz urodzony w Anglii, tworzący od 1945 w Polsce; (Golibroda króla Hiszpanii; Pod piracką flagą; My z łaski Bożej król Anglii; Korsarz admirałem; Najcenniejszy klejnot); ur. 3.05.1905.

20.06.2008
Zm. Piotr Łazarkiewicz, polski reżyser, scenarzysta, producent, krytyk, wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej; (filmy dokumentalne: Mantra; Kontrapunkt; Fala; Wielka woda; filmy fabularne: Kocham kino; W środku Europy; Odjazd; Pora na czarownice; serial tv: Samo niebo); ur. 13.03.1954.

20.06.1931
Ur. Urszula Kozioł, poetka, powieściopisarka, dramatopisarka; (W rytmie korzeni; Biało i duszno; Król malowany; Z poczekalni (wybór felietonów) oraz Osobnego sny i przypowieści; Trzy światy; Noli me tangere; Postoje słowa; Stany nieoczywistości; Supliki; Horrendum; Fuga 1955-2010).

20.06.1994
Zm. Jerzy Stankiewicz, prof. Wydz. Architektury Politechniki Gdańskiej; zaangażowany w odbudowę zabytków Gdańska ze zniszczeń wojennych, autor cennych prac z historii budownictwa, fortyfikacji i zabytków Gdańska; (współautor Gdańsk rozwój urbanistyczny i architektoniczny - oraz powstanie zespołu Gdańsk-Sopot-Gdynia; rozdz. poświęcone architekturze i urbanistyce w wielotomowej Historii Gdańska pod redakcją Edmunda Cieślaka); ur. 11.11.1923.

20.06.1910
Ur. Kazimierz Kubik, pedagog, historyk oświaty, współorganizator i prof. zw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku, od 1970 Uniwersytetu Gdańskiego, działacz społeczny; (Polska szkoła prywatna w dawnym Gdańsku; Historia szkolnictwa morskiego w Polsce; Trzy wieki nauki gdańskiej); zm. 19.06.1986.

20.06.1912
W Gdańsku rozpoczął się I zjazd kaszubski; przybyło 50 delegatów z Kaszub i innych regionów Polski; pod zarzutem separatyzmu nie doszło do utworzenia Towarzystwa Młodokszubów.




O Bibliotece

















 
   
Foe

Foe

John Maxwell Coetzee południowoafrykański pisarz, laureat Nagrody Nobla jest znany w Polsce przede wszystkim jako autor Hańby czy wydanej niedawno powieści Powolny człowiek. Zwykle w swojej twórczości ukazuje postacie uwikłane w trudne sytuacje, układy, związki, stawia swoich bohaterów wobec tragicznych wyborów.

W książce zatytułowanej Foe Coetzee próbuje poprowadzić dialog ze znanym powszechnie tekstem Daniela Defoe Przypadki Robinsona Kruzoe. Dialog ten toczy się na kilku płaszczyznach. Coetzee igra z czytelnikiem, bawi się fabułą, oddaje naczelny głos kobiecie, która prowadzi całą narrację, podczas gdy w czasach Defoe nie byłoby to jednak możliwe. Czytelnik więc ma okazję dowiedzieć się, jak kobieta – rozbitek postrzega bezludną wyspę i Robinsona, wykreowanego przez angielskiego pisarza na herosa. Ten inny, kto wie, być może obiektywny punkt widzenia przekształca już samoistnie historię, która toczy się dalej po powrocie na stały ląd.

Powieść Defoe traktowana głównie jako literatura przygodowa, w ujęciu tego południowoafrykańskiego literata, już w nowej współczesnej formie staje się przede wszystkim lekturą filozoficzną. Coetzee postrzega świat jako rzeczywistość pełną wysp. Być może wyspa Robinsona jest jego przeznaczeniem lub karą? Czasami inni stają się obcy, a wtedy człowiek zostaje wyspą na własną prośbę lub z naznaczenia. Takiego losu doświadcza kobieta –
rozbitek, Piętaszek, a może i Defoe wprowadzony do powieści jako jej bohater.

Kolejny rozwijany tu wątek to problem komunikacji międzyludzkiej. Spotkanie dwóch istot to jak zderzenie różnych melodii. Nie zawsze osoby te chcą grać w duecie, nie zawsze potrafią, nie mogą. Powieść Foe podkreśla bariery komunikacyjne, niezgodność melodii, niewystarczalność słowa, jego nieprzystawalność do rzeczywistości a nawet jego brak. Stąd wyłania się trudność w przedstawieniu prawdy na płaszczyźnie powieści. „Każda historia [...] skrywa jakieś przemilczenie, [...] ukryty obraz, słowo nie wymówione”, więc czy ”pisanie władne jest się tworzyć z niczego”. Co jest historią w powieści, a co prawdą, czy w ogóle można mówić o autentyzmie i wreszcie, czy pisarz ma prawo „podejmować cudze historie i zwracać je światu w lepszym przyodzieniu”?
L.

J.M. Coetzee, Foe, przekł. Magdalena Konikowska, Kraków 2007. Stron 158. Książka ukazała się w wydawnictwie „Znak”.

Pozycja dostępna w Wypożyczalni Biblioteki Głównej (Targ Rakowy 5/6)

Kwiecień 2007

 

Dodatki

Wokół Biblioteki









Liczba odwiedzin: 1530392     Web Majster  
©Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Mozilla-0 Preferowana przegladarka MSIE 6.0+, rozdzielczoeść 1024x768